From:
Ron Baart <[log in to unmask]>
Reply To:
Ron Baart <[log in to unmask]>
Date:
Thu, 20 Aug 2009 21:41:00 +0200
Op woensdag 19 augustus om 23:31 MEZT een zeer helder vuurbolachtig object
door mij en mijn vrouw waargenomen vanuit Alphen a/d Rijn. Object verscheen
over ons huis (ongeveer) in het zenit en verdween in de richting van het
midden van Ursa Major, geschat azimut 320 °.  Het object was voor ons
zichtbaar tot een hoogte van ca. 20° waarna het achter de bomen verdween.

Het traject (zenit > verdwijnpunt alt 20°, azm 320°) werd in grofweg 15
seconden afgelegd, dus een relatief langzaam bewegend object. Het betrof een
zeer helder en waarschijnlijk groot object, brandend te zien met geel-oranje
vlammend licht in het zenit met een magnitude van ca. -10 tot -9 en daarna
zeer snel afnemend tot magnitude 3-4.

Heeft iemand anders ook dit object waargenomen en kan hij/zij geschatte
parameters bevestigen? Kan iemand ook een idee geven van de aard van het
object. Gezien de ongewone oranje-gele verbranding en de relatief lage
snelheid leek het eerder een stuk ruimteschroot dan een meteoor.

M.vr.gr.,

Ron Baart.