Op woensdag 19 augustus om 23:31 MEZT een zeer helder vuurbolachtig object door mij en mijn vrouw waargenomen vanuit Alphen a/d Rijn. Object verscheen over ons huis (ongeveer) in het zenit en verdween in de richting van het midden van Ursa Major, geschat azimut 320 °.  Het object was voor ons zichtbaar tot een hoogte van ca. 20° waarna het achter de bomen verdween.

Het traject (zenit > verdwijnpunt alt 20°, azm 320°) werd in grofweg 15 seconden afgelegd, dus een relatief langzaam bewegend object. Het betrof een zeer helder en waarschijnlijk groot object, brandend te zien met geel-oranje vlammend licht in het zenit met een magnitude van ca. -10 tot -9 en daarna zeer snel afnemend tot magnitude 3-4.

Heeft iemand anders ook dit object waargenomen en kan hij/zij geschatte parameters bevestigen? Kan iemand ook een idee geven van de aard van het object. Gezien de ongewone oranje-gele verbranding en de relatief lage snelheid leek het eerder een stuk ruimteschroot dan een meteoor.

M.vr.gr.,

Ron Baart.