ASTRO-EN-METEO Archives

Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde.

ASTRO-EN-METEO@LIST.RUG.NL

From:
Govert Schilling <[log in to unmask]>
Reply To:
Govert Schilling <[log in to unmask]>
Date:
Sun, 16 Aug 2009 23:55:12 +0200
nog een melding

groetv
govert

  _____

From: [log in to unmask] [mailto:[log in to unmask]]
Sent: zondag 16 augustus 2009 22:01
To: [log in to unmask]
Subject: Vuurbol

Govert,

Onderstaand bericht wilde ik aan [log in to unmask] verzenden, maar
dat lukt niet (rejected). Jij schijnt daar wel te kunnen posten. Misschien
wil je dit bericht doorsturen?

Groeten,

Lex Blommers

Hallo,

De heldere vuurbol van 15 augustus is ook door mijn vrouw Ingeborg en mij
gezien vanuit Leiderdorp. Het gebeurde om ca. 21:59 MEZT (toen ik op mijn
horloge keek was het 21:59:25, en dat was schat ik minder dan een halve
minuut erna). Hij zat laag boven de zuidelijke horizon, ca 10 graden of iets
meer, en bewoog van oost naar west, vrijwel horizontaal maar wel duidelijk
in dalende richting. Fel groen van kleur, groot en rond, en heel traag: toen
ik hem zag had ik nog de tijd mijn vrouw te alarmeren en een blik door een
prismakijker te werpen, de zichtbaarheidsduur zal acht of tien seconden zijn
geweest. Helderheid moeilijk te schatten, veel helderder dan Jupiter, maar
denk ik ook verzwakt door wolken laag in het zuiden. Misschien -6 of zo.

Groeten,

Lex Blommers