From:
Marco Langbroek <[log in to unmask]>
Reply To:
Date:
Fri, 12 Jun 2009 17:34:27 +0200
Uit de afgelopen week verschenen Minor Planet Circular (MPC) 66245:

(206241) Dubois = 2002 WM28
       Dutch anatomist, surgeon and paleontologist Marie Eugène François
Thomas Dubois (1858-1940) was the "founding father" of palaeoanthropology.
His dedicated search culminated in 1891 with the discovery of the first
Homo erectus fossils in a bank of the Solo river near Trinil, Java.  The
name was suggested by M. Langbroek.

Over Dubois:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eugène_Dubois

Eugène Dubois is één van mijn persoonlijke "helden" en een in Nederland sterk
ondergewaardeerde historische wetenschapper, die mijns inziens eigenlijk
thuishoort tussen namen als Van Leeuwenhoek en Huygens. Hij was de pionier van
een heel vakgebied.

2009, het "Jaar van Darwin" en 150 jaar evolutietheorie, is een mooi moment om
deze pionier van het onderzoek naar menselijke evolutie zo te eren.

De planetoïde (206241) Dubois werd door mij ontdekt op archiefopnamen van 24
november 2002 genomen met de 1.2 m Schmidt van het NEAT project op Mt. Palomar,
en kreeg aanvakelijk de voorlopige aanduiding 2002 WM28. Het object is naar
schatting ~2.5 km groot.

- Marco

----
Dr Marco (183294) Langbroek