logo_fraad

 

 

INHOUD:

 

 

Agenda

08/02/2012

 

&

 

Kort verslag

21/12/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze nieuwsbrief verschijnt 1 keer per 3 weken: vóór de raad- en overleg-vergadering met de agendapunten en ná de vergaderingen met een kort verslag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CONTENT:

 

 

Agenda

08/02/2012

 

&

 

Short report

21/12/2011

 

 

 

 

 

Agenda

van de raads- en overlegvergadering van 08 februari 2012

 

·          Profilering van de faculteit (FR12-026, ter bespreking)

·          Notitie basiseenheden (FR12-27, ter bespreking)

·          Concept besluit tot wijziging van het faculteitsreglement (FR12-028, ter instemming)

·          Basis-OER-en 2012-2013 (FR12-029, ter bespreking)

·          Career services (FR12-022, ter bespreking)

·          Notitie OBP (FR12-030, ter bespreking)

 

Kort verslag

van de raads- en overlegvergadering van 21 december 2011

 

·            Continuering vacaturestop

Het faculteitsbestuur wil de vacaturestop voor een jaar continueren onder dezelfde voorwaarden als vorig jaar. Er worden alleen uitzonderingen gemaakt voor vacatures die essentieel zijn voor het onderwijs, voor Rosalind Franklin Fellows, voor vacatures in verband met de sectorplannen Natuur- en Scheikunde en vacatures die arbeidsvoorwaardelijk zijn toegezegd.

De raad is kritisch ten aanzien van het gebruik van een vacaturestop als structureel besparingsinstrument. In het komend voorjaar moet het faculteitsbestuur komen met een sluitende begroting voor de jaren 2012-2015. Op dit moment zijn de bedragen die worden bespaard door de vacaturestop echter ook al in de begroting van 2012-2015 opgenomen.

Er vindt een discussie plaats over de duur van de verlenging, 6 maanden of een jaar. Volgens de decaan is op dit moment nog niet aannemelijk dat over zes maanden alle problemen opgelost zijn en hij verzoekt daarom toch tot een jaar verlenging van de vacaturestop. De personeelsgeleding kan, na de toelichting van de decaan, meegaan met de gevraagde verlenging van een jaar.

 

·            Organisatieverandering onderwijsstructuur FWN

Naar aanleiding van kritische vragen en opmerkingen in diverse bijeenkomsten met belanghebbenden en de raad heeft Van Haastert de presentatie over de plannen voor de organisatieverandering van de onderwijsstructuur aangepast. De raad vindt het essentieel dat er voldoende draagvlak is bij de betrokken medewerkers, dat de timing van de organisatieverandering haalbaar is en dat duidelijk is waarom de nieuwe organisatie tot betere resultaten gaat leiden dan de huidige.

Na de presentatie van de aangepaste plannen worden vragen gesteld over het waarom, wat en hoe van de organisatieverandering. De studentgeleding komt met een groot aantal aandachtspunten, waaronder de vraag om een sterkte/zwakte analyse (SWOT), hoe bij andere universiteiten met dit onderwerp wordt omgegaan en wat er precies onder efficiëntieverbetering wordt verstaan. De personeelsgeleding sluit zich hierbij aan.

De raad besluit een brief aan het bestuur te sturen waarin alle vragen en aandachtspunten naar voren worden gebracht.

Van Haastert streeft ernaar de definitieve plannen in maart 2012 aan de raad ter instemming voor te leggen. Van Haastert benadrukt nogmaals dat bij deze organisatieverandering geen taken of personeelsleden verdwijnen.

 

Contactgegevens Faculteitsraad

 

Website: www.rug.nl/fwn/fraad

E-mail: [log in to unmask]">[log in to unmask]

 

Voor de samenstelling van de raad kunt u kijken op: http://www.rug.nl/fwn/faculteit/facraad/raad11-12

 

Brieven/notities die behandeld worden door de raad staan vermeld op: http://www.rug.nl/fwn/faculteit/facRaad/postlijst

De stukken kunnen per e-mail worden opgevraagd bij de ambtelijk secretaris p.c.douma[log in to unmask]">@rug.nl

 

Indien u geen nieuwsbrief meer wenst te ontvangen van de faculteitsraad FWN, beantwoord deze mail dan a.u.b. met de mededeling dat u zich wenst af te melden.

 

 

Agenda

of the Faculty Council and Board meeting of February 08, 2012

 

·          Profiling of the faculty (FR12-026, for discussion)

·          Memo “basiseenheden” (basic units in the organization of FMNS) (FR12-27, for discussion)

·          Draft resolution to amend the faculty regulations (FR12-028, for approval)

·          Basis-“OER-en” 2012-2013 (education and exam regulations 2012-2013) (FR12-029, for discussion)

·          Career services (FR12-022, for discussion)

·          Memo “OBP” (management and support personnel) (FR12-030, for discussion)

 

Short report

of the Faculty Council and Board meeting of December 21, 2011

 

·            Continuation freeze on appointments

The Faculty Board wants to continue the freeze on appointments for one year, under the same conditions as last year. The only exceptions are for vacancies that are essential for education, the Rosalind Franklin Fellows, for vacancies related to the sector plans Physics and Chemistry and vacancies which were promised to be filled as part of employment conditions before the freeze started.

The Faculty Council is critical of the use of this hiring freeze as an instrument to reduce spending money. In the spring of 2012 the Faculty Board must come up with a balanced budget for the years 2012-2015. At present, the amounts saved by the hiring freeze are already included in the budget for 2012-2015.

A discussion took place during the meeting on how long the freeze on appointments should continue, six months or one year. According to the Dean it is unlikely that, at this moment, all problems will be solved within six months. He therefore requested to extend the hiring freeze with one year. The representatives of the staff in the Council, hearing the explanation by the Dean, have gone along with the requested extension of one year.

 

·            Change of the organizational structure of education FMNS

In response to critical questions and comments in various meetings with stakeholders and the Council, Van Haastert has adjusted the presentation of the plans for the organizational change of structure of education. The Council considers it essential that there is sufficient support for the plans by the employees involved, that the timing of the organizational change is feasible and that it is clear why the new organization will lead to better results than the present one.

After the presentation by Van Haastert questions were asked about the why, what and how of the organizational change. The students came with a wide range of issues, including the demand for a strength / weaknesses analysis (SWOT), and the questions how other universities handle this topic and what exactly is meant by efficiency improvements. The staff representatives endorse these issues.

The Council decided to send a letter to the Board in which all the questions and issues are put forward. Van Haastert intends to present the final plans for approval to the Council in March 2012. Van Haastert stresses again that with this organizational change no tasks or staff will disappear.

 

Contact

 

Website: www.rug.nl/fwn/fraad

E-mail: [log in to unmask]">[log in to unmask]

 

The composition of the faculty council can be found on: http://www.rug.nl/fwn/faculteit/facraad/raad11-12

 

Letters/memos that will be discussed by the Council can be found on: http://www.rug.nl/fwn/faculteit/facRaad/postlijst

They can be reclaimed from the official secretary: p.c.douma[log in to unmask]">@rug.nl

 

If you do not wish to receive the newsletters of the Faculty Council FMNS anymore, please reply to this e-mail with a request to be unsubscribed.