Afstudeeropdracht ‘Planmatig bakken’

Op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam

Fulltime, van september 2009 tot en met februari 2010



Algemeen

Ahold is een internationale groep service-retailers met ketens in de
Verenigde Staten en Europa. Het vlaggenschip in Nederland is Albert
Heijn, dat met ruim 800 winkels het alledaagse betaalbaar, en bijzondere
bereikbaar maakt. In de winkels van Albert Heijn worden de hele dag door
verse broden, stokbroden, zoet en hartig banket vers afgebakken.
Producten die aan het eind van de dag niet verkocht zijn, worden
gecontroleerd afgevoerd en omgezet in groene stroom.



De afdeling

Het project Reductie Afboekingen wordt geleid door twee full-time
medewerkers. De projectmedewerkers vallen onder Commercie Vers, maar
rapporteren ook rechtstreeks aan de Directie.



De opdracht

Albert Heijn gaat vanaf 2010 significant minder producten weggooien.
Hiertoe is begin 2009 een integraal plan van aanpak gemaakt dat nu
leidend is voor tal van initiatieven die de doelstelling van dit project
binnen bereik gaan brengen. Een van de tien pijlers binnen het project
is het optimaliseren van winkelprocessen. En een van de belangrijkste
onderwerpen binnen die pijler is het bakplan.

Na een gedegen introductie in bedrijf en problematiek onderzoek je hoe
de prognose per artikel tot stand komt, hoe het bakplan wordt opgesteld
en hoe de medewerkers in de winkel het bakplan gebruiken. Je brengt in
kaart welke oorzaken er lijken te zijn voor het overhouden van
afgebakken producten aan het eind van de dag. Aan het eind van je
afstudeeropdracht geef je aan welke mogelijkheden er zijn om de
afboekingen van Bake Off fors te verlagen. Je brengt tevens de
consequenties in kaart voor zaken als productbeschikbaarheid en
werkzaamheden in de winkel.



Wij vragen

HBO-WO werk- en denkniveau;

Een relevante studie;

Affiniteit met retail;

Zelfstandigheid;

De capaciteit om te communiceren met alle lagen van een organisatie;

Hands-on mentaliteit: je gaat voor rapport én resultaat.





Wij bieden

Een zeer concrete opdracht zonder ´klusjes´;

Een uitstekende introductie en begeleiding;

Contactmomenten met winkels, Accountmanagers, Category Managers e.v.a.;

Een gestroomlijnde eindpresentatie, gecombineerd met twee andere
afstudeerders;

Een stage- en reiskostenvergoeding.



Sollicitatie

Schriftelijke sollicitaties voorzien van curriculum vitae en
motivatiebrief graag richten aan: [log in to unmask]
<mailto:[log in to unmask]>. t.a.v Sjakko van Duijn

--------------------------------------------------------------------------------------------------------







Afstudeeropdracht ‘Verlenging THT’

Op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam

Fulltime, van september 2009 tot en met februari 2010



Algemeen

Ahold is een internationale groep service-retailers met ketens in de
Verenigde Staten en Europa. Het vlaggenschip in Nederland is Albert
Heijn, dat met ruim 800 winkels het alledaagse betaalbaar, en bijzondere
bereikbaar maakt. In de winkels van Albert Heijn worden aan het eind van
de dag de artikelen waarvan de THT-datum (tenminste houdbaar tot) is
verstreken gecontroleerd afgevoerd en omgezet in groene stroom.



De afdeling

Het project Reductie Afboekingen wordt geleid door twee full-time
medewerkers. De projectmedewerkers vallen onder Commercie Vers, maar
rapporteren ook rechtstreeks aan de Directie.



De opdracht

Albert Heijn gaat vanaf 2010 significant minder producten weggooien.
Hiertoe is begin 2009 een integraal plan van aanpak gemaakt dat nu
leidend is voor tal van initiatieven die de doelstelling van dit project
binnen bereik gaan brengen. Een van de tien pijlers binnen het project
is het optimaliseren van de THT-codes op producten. Een langere
houdbaarheid leidt direct tot minder vernietigingen.

Na een gedegen introductie in bedrijf en problematiek breng je het
theoretische effect van houdbaarheidsverlenging beeldend in kaart. Je
onderzoekt of de huidige houdbaarheids-instellingen van verse producten
overeenkomen met de werkelijkheid. Je bespreekt met onze leveranciers of
er THT´s zijn die nu al langer kunnen worden ingesteld en maakt voor de
artikelen met de meeste afboekingen een plan van aanpak om middels
proces-aanpassingen te komen tot een langere houdbaarheid. Je hanteert
hierbij de recent vernieuwde procedure van de afdeling Kwaliteit.



Wij vragen

HBO-WO werk- en denkniveau;

Een relevante studie;

Affiniteit met retail en productkwaliteit;

Zelfstandigheid;

De capaciteit om te communiceren met alle lagen van een organisatie;

Hands-on mentaliteit: je gaat voor rapport én resultaat.





Wij bieden

Een zeer concrete opdracht zonder ´klusjes´;

Een uitstekende introductie en begeleiding;

Contact met leveranciers, category managers, logistiek managers e.v.a.;

Een gestroomlijnde eindpresentatie, gecombineerd met twee andere
afstudeerders;

Een stage- en reiskostenvergoeding.



Sollicitatie

Schriftelijke sollicitaties voorzien van curriculum vitae en
motivatiebrief graag richten aan: [log in to unmask]
<mailto:[log in to unmask]>. t.a.v Sjakko van Duijn

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------







Afstudeeropdracht ‘Voorraaddagen’

Op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam

Fulltime, van september 2009 tot en met februari 2010



Algemeen

Ahold is een internationale groep service-retailers met ketens in de
Verenigde Staten en Europa. Het vlaggenschip in Nederland is Albert
Heijn, dat met ruim 800 winkels het alledaagse betaalbaar, en bijzondere
bereikbaar maakt. In de winkels van Albert Heijn worden aan het eind van
de dag de artikelen waarvan de THT is verstreken gecontroleerd afgevoerd
en omgezet in groene stroom.



De afdeling

Het project Reductie Afboekingen wordt geleid door twee full-time
medewerkers. De projectmedewerkers vallen onder Commercie Vers, maar
rapporteren ook rechtstreeks aan de Directie.



De opdracht

Albert Heijn gaat vanaf 2010 significant minder producten weggooien.
Hiertoe is begin 2009 een integraal plan van aanpak gemaakt dat nu
leidend is voor tal van initiatieven die de doelstelling van dit project
binnen bereik gaan brengen. Een van de tien pijlers binnen het project
is het optimaliseren van het aantal voorraaddagen dat een product
doorbrengt in de keten van leverancier tot winkel. Een kortere
doorlooptijd geeft de winkels een langere houdbaarheid en leidt zo
direct tot minder afboekingen.



Na een gedegen introductie in bedrijf en problematiek onderzoek je in
hoeverre medewerkers in de logistieke keten worden afgerekend op
voorraaddagen. Je brengt in kaart welke factoren er momenteel leiden tot
een verhoging van voorraadvorming in de keten en wat het effect per
beïnvloedende factor is. Geef aan de hand van theoretische modellen aan
welke factoren verminderd kunnen worden, hoeveel dat zou kunnen
opleveren en wat daarvoor nodig is. Je komt met een helder overzicht
over de huidige situatie en een advies om voorraadvorming in de
logistieke keten te reduceren.



Wij vragen

HBO-WO werk- en denkniveau;

Een relevante studie;

Affiniteit met retail en logistiek;

Zelfstandigheid;

De capaciteit om te communiceren met alle lagen van een organisatie;

Hands-on mentaliteit: je gaat voor rapport én resultaat.



Wij bieden

Een zeer concrete opdracht zonder ´klusjes´;

Een uitstekende introductie en begeleiding;

Contact met leveranciers, logistiek managers, versplanners e.v.a.;

Een gestroomlijnde eindpresentatie, gecombineerd met twee andere
afstudeerders;

Een stage- en reiskostenvergoeding.



Solliciteren

Schriftelijke sollicitaties voorzien van curriculum vitae en
motivatiebrief graag richten aan: [log in to unmask]
<mailto:[log in to unmask]> t.a.v. Sjakko van Duijn

--
Career Office Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Postbus 800
9700 AV  Groningen
www.rug.nl/feb/careeroffice
0503637182/3452