opsporing verzocht
*wie heeft de door mij gemaakte newtons F/6 en F/8
en de 11 cm Kutter?*

ik heb diverse newtons gemaakt, van 11-32 cm diameter
deze twee heb ik zo'n 30 jaar geleden gemaakt en kort daarop verkocht;
dan wilde ik kennelijk weer een ander idee uitwerken :-)
*ik vraag me wel eens af wat er van deze twee is geworden en of ze het 'goed
maken' *

waar ik in kijk, is een 15 cm F/8 newton, in metalen soort 'truss', geel
geschilderd
de ander is een 15 cm F/6 in een houten buis en om de buis lichter te maken,
heb ik daar gaten in gemaakt met een gatenzaag van pakweg 4 cm rond
voor de zeer lage focusser had ik met een hendeltje een vertraging
ingebouwd; dat werkte uitstekend
de bajonet is een Exakta-bajonet; ik weet niet meer of dit meeverkocht heb

de montering heb ik begin jaren '70 bij Ganymedes gekocht, samen met een 11
cm Kutter en een frekwentie-regelaar om de synchroon-motor te regelen;
alles voor zo'n fl 1300, een hele investering!

*wie heeft die 11 cm Kutter?*
ik heb met die Kutter voor de eerste keer een landschap op Mars gezien;
ik was een tikkie teleurgesteld, want ik had meer verwacht; niet wetend dat
dit het mooiste beeldje van Mars was dat ik ooit te zien zou krijgen! :-)

Arie Mak heeft 'm toen nog voor mij gekeurd; ik herinner me nog zijn
woorden: "hij is goed", maar ik hoorde aan zijn intonatie dat ie niet
'toppie' was

de montering heb ik verkocht met een inmiddels aangekochte Cave richfield
kijker, een 15 cm F/4
daarna heb ik mijn eigen montering gemaakt, waarmee ik ruim 20 jaar heb
gewerkt totdat ik enkele jaren geleden een CP180 van Astrotechniek kocht
hier werk ik nu - na enige gewenning - tot volle tevredenheid mee

wie?

gr, arie