From: Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde. [mailto:[log in to unmask]] On Behalf Of astronet nagel
Sent: zaterdag 12 december 2009 17:14
To: [log in to unmask]
Subject: pas op met het kopen van een 0,45 x voorzetlens

tegen beter weten in, heb ik voor € 35 op eBay een 0,45 x voorzetlens gekocht om 'm te gebruiken bij mijn Canon EOS kitlens van 18-55 mm

ik dacht hiermee met mijn 18 mm lens naar 8 mm te kunnen komen en daarmee incidenteel eens een 'fish eye' opname of filmpje te kunnen maken

deze voorzetlens is teleurstellend! het verkort het brandpunt weliswaar en mogelijk ook met de opgegeven factor, maar de lichtafval bij 18 mm maakt dat een groot deel van het plaatje onbruikbaar wordt; pas bij een stand van 24 mm is de gehele chip te gebruiken; ok, dat was eigenlijk wel te verwachten, maar wat erger is: het geheel is niet op oneindig scherp te krijgen, althans niet met de kitlens, de lens die getoond werd in de advertenties; bijgaand plaatje is het beste resultaat; daarbij komt nog dat de voorzetlens niet op de kitlens geschroefd kan worden; ik heb 'm met tape op de kitlens moeten plakken; de achterkant van de reducer heeft een schroefdraad met een kleinere diameter dan de filterdiameter van de kitlens (58 mm); dit euvel is ook al weer niet genoemd in de advertenties

de voorzetlens schroeft alleen op de kitlens als je de meegeleverde macro-voorzetlens tussen de 0,45 x en de kitlens schroeft, maar dan blijft er van een reductie van 0,45x weinig over; de macrolens zelf is overigens best bruikbaar

er zijn diverse aanbieders; ik heb 'm gekocht bij Chua Import & Entertainment (Gehrden, Duitsland), maar het zou me niet verbazen dat ze alle even teleurstellend zijn

gr, arie nagel