de stand m.b.t. de sterrenstad (zie voor een samenvatting van mijn idee op uitnodiging van de provincie Friesland onderaan):

ik kreeg een mail van de provincie Friesland, bijna een jaar na het indienen van mijn idee:
zie voor het belangrijkste fragment de bijlage;
geïnteresseerden kunnen de hele brief bij mij aanvragen

omdat de afwikkeling van mijn idee mij wat lang duurde, heb ik nu een chalet in Brabant gekocht en de sterrenwacht is deze week door de firma Astrotechniek geplaatst
de volgende week wordt de montering geleverd (een CP 180 van Astrotechniek)
het is er weliswaar niet aarde-donker, maar voldoende donker om er goede opnamen te kunnen maken
het is er bijvoorbeeld ietsje donkerder dan waar Karel Teuwen zijn opnamen thuis in Turnhout maakt
en die zijn toch best aardig :-)

gezien de laatste ontwikkeling mbt mijn sterrenwacht wil ik niet meer de trekker van dit project zijn
mocht er evenwel onder jullie iemand zijn die het stokje van me wil overnemen dan doe ik graag mee
maar trekker (of duwer) zal ik niet meer zijn .....

mvg, arie nagel

STERRENSTAD

Chaletpark voor amateur-astronomen.
Toelichting:
In de Benelux en Duitsland praktiseren tienduizenden amateurs hun hobby sterrenkunde. Naar schatting 10% van dezen nemen de hemel ook 's nachts waar met hun kijker; visueel of fotografisch. Velen doen dat thuis, maar meestal onder slechte omstandigheden. Ik schat dat er honderden amateurs zijn die graag een mogelijkheid zouden hebben om ofwel op gezette tijden iets geschikts te huren of om te kopen. Honderden amateurs per jaar trekken immers zuidwaarts en nemen daar de sterren waar.
U zoudt kunnen opwerpen dat ze dan toch ook uit de voeten zouden kunnen in de 'normale' chaletparken. Dat is helaas niet waar; ik heb er in de Benelux een tiental bekeken en alle zijn ze ongeschikt. Ofwel er is te veel licht van een nabijgelegen stad, van lantaarns op het park of lichten van de buren. Ook kassen in de nabijheid zijn desastreus. Verder zijn er bijna altijd te hoge bomen (prima voor de nodige schaduw in de zomer) en wat echt de deur dichtdoet: je mag er geen sterrenwachtje bouwen; zoiets beslaat pakweg 3 x 4 m bij 2,5 m hoog. Het parkbestuur is er tegen of de gemeente ligt dwars.
Ik wil graag meewerken aan het uitwerken van het plan, een marktstudie (helpen) verrichten en meewerken aan de uitvoering en het beheer.
Ik denk dat het uitgangspunt moet zijn dat de amateurs meebetalen en het mee helpen opbouwen.

M.v.g. Arie Nagel
redactielid van het blad Zenit
http://www.dekoepel.nl/zenit/
persoonlijk web site:
http://www.astronomie.be/apn
Geboren te Harlingen en aldaar getogen tot mijn 10e levensjaar.

Friesland kent de meest donkere plek van de hele Benelux! Zelfs de Belgische Ardennen zijn lichter. Zie de recente lichthinderkaarten, bijv. http://www.astronomie.be/apn/lichtkaartnl.gif. Zwart is het meest donker, dan blauw, dan groen en allengs wordt het lichter zoals in Drente, waar het geel is en dan wordt het rood, donkerrood en wit in de grote steden.
Alleen de kop van Noord-Holland is even donker, maar ik kan niet inzien dat dit een aantrekkelijker gebied is dan het donkerste deel van Friesland: de Zuid-Westhoek of de waddeneilanden.

Wat is het culturele of economische belang voor de toekomst van Friesland:
- meer toeristen; het zal niet meteen 'storm lopen', maar het helpt zonder twijfel
- toeristen zullen ook buiten het seizoen komen; of juist, want dan is het donker
- het kan ook een centrum voor educatie op het gebied van sterrenkunde vormen; als er ook een volkssterrenwacht kan komen, kunnen de amateurs voorlichting geven; zoals bekend is er al het Eise Eisinga-planetarium in Franeker ( http://www.planetarium-friesland.nl), een streekmuseum en sterrenwacht te Burgum (http://www.streekmuseum-volkssterrenwacht-burgum.nl )
- ....

Doel:
cultureel/educatief centrum voor praktiserende amateurastronomen en andere belangstellenden

Inhoud:
bouwen en onderhouden van een kleine sterrenstad, d.w.z. een aangepast chaletpark (donker, sterrenwachten, geen hoge bomen) en eventueel ook een grotere (publieks)sterrenwacht

Stappen:
0 ruw financieel plan; investering, kosten en wie draagt wat bij?
1 marktonderzoekje: is er belangstelling onder de amateurs
2 opstellen criteria waaraan de plek voor de 'sterrenstad' moet voldoen
3 zoeken naar een plek die aan deze criteria voldoet
4 peilen belangstelling van omwonenden en scholen
5 grond wordt aangekocht en bouwrijp gemaakt
6 de eerste chalets worden aangekocht en geplaatst
7 idem mbt sterrenwachten
8 driemaandelijks vindt een voortgangsbespreking en evaluatie plaats