SG-ACT Archives

October 2000

SG-ACT@LIST.RUG.NL

From:
"E. Hegeman" <[log in to unmask]>
Reply To:
E. Hegeman
Date:
Fri, 20 Oct 2000 10:13:10 GMT+0100
Laatste hoorcollege Stephan Sanders

Op maandag 23 oktober vindt het laatste hoorcollege plaats van
gastschrijver Stephan Sanders. De titel van het hoorcollege is
‘Maar die Christiaan, dat ben je toch zelf? Over de onmogelijkheid
van de sleutelroman’. Sanders zal zich afvragen wanneer de ‘ik-
vorm’ effectief is en wanneer het loont ‘Davids’ en ‘Genevieves’
ten tonele te voeren. Is dat een kwestie van intimiteit? Van
berekening? Effect? Hoe fictioneel mag het ‘ik’ zijn, en hoe
natuurgetrouw David? En trouwens, die ‘delen autobiografie’ die
al die schrijvers in hun werk verstoppen, is daar een redelijke
maat voor te geven? Een op vier, een op vijf? En dan de vraag
naar de sleutelroman: wie wil er nu een tekst met een sleutel? Dat
zijn toch alleen de stiekeme lezers van andermans dagboeken?