SG-ACT Archives

October 2000

SG-ACT@LIST.RUG.NL

From:
"E. Hegeman" <[log in to unmask]>
Reply To:
E. Hegeman
Date:
Thu, 5 Oct 2000 15:23:49 GMT+0100
Aulalezing Stephan Sanders: Camouflage van de Biografie
Als leidraad van de Aulalezing neemt gastschrijver Stephan
Sanders een citaat van Dennis Potter, schrijver van oa. The
Singing Detective: ‘autobiografische elementen verstevigen de
emotionele intensiteit. Maar mijn stukken zijn in wezen niet
autobiografisch. Ik camoufleer ze met autobiografie’.

Sanders spreekt over de bekentenis, de persoonlijke confessie, die
eerst religieus geďnspireerd was  en inmiddels in seculiere vorm
door therapeuten, psychiaters en laatstelijk tv-programma-makers
is overgenomen. Wat bekennen wij? Onszelf, de kern van ons
wezen? En hoe verhoudt deze golf van openbaarheid en intimiteit
zich tot de schriftelijke varianten, zoals het persoonlijke essay, de
column, het ego-document etc?