LWP Archives

October 2006

LWP@LIST.RUG.NL

From:
Jurjen Bokma <[log in to unmask]>
Reply To:
Date:
Wed, 4 Oct 2006 12:30:17 +0200
Heren,

ik heb even vluchtig gekeken naar ncpmount.

Voorlopige conclusies: remote ncpmount onder linux is ruwweg tien keer
trager dan lokale NFS, en twee keer tot tien zo traag als onder Windows.
File-permissies worden niet gesupport, file locking ook niet.

Ik mount vanaf het IWI een directory op een FWN-server, voor de
volledigheid, het commando luidt:
'ncpmount -t 900 -r 30 -A Cluster02-06.staff.rug.nl -S
Cluster02_usr09_server\acc\bokma  -U BOKMAJ.MATH.FMNS.RUG -P
datgaatjeniksaan /tmp/ncpmount/'
De NFS blijft binnen ons subnet en gaat over tcp, de ncpmount gaat over
de router en over udp, dat werkt iets sneller dan tcp. De meetgegevens
zijn niet gemiddeld over meerdere metingen, maar volgende
copy-commando's geven niet significant sneller een prompt terug.
De NFS-server is een Proliant DL380 van HP: dual Intel Xeon op 4 GHz met
2 GB RAM, de data komt over een glasvezel van een IDE-RAID (apple
X-serv).
De specs van de ncp-server zijn mij onbekend (Arjan?)

Snelheid:
---------
Ik haal een kernel op van ftp.student.utwente.nl naar /tmp, die ik
daarna naar mijn homedirectory op de lokale NFS-server stuur, en naar de
ncp-mount.

Enschede -> /tmp          4.72 s
/tmp -> $HOME             5.19 s
/tmp -> $NCPMOUNT        43.71 s
$NCMOUNT->$NCPMOUNT     119.47 s
idem onder Windows       18    s (handclocked)
$HOME -> $HOME            9.31 s
/tmp -> /tmp              0.23 s (cached!)
$HOME -> /tmp             4.70 s
$NCPMOUNT -> /tmp        13.18 s
idem onder Windows        7    s (handclocked)

Goed, dat was een meting met een grote file, nu kopieren we een
directory met 1000 lege files (niet meer uit Enschede)
/tmp -> $HOME            1.00 s
/tmp -> $NCPMOUNT        8.80 s
$NCPMOUNT->$NCPMOUNT    21.13 s
idem onder Windows      15    s (handclocked)
$HOME -> $HOME           1.97 s
/tmp -> /tmp             0.08 s (cached!)
$HOME -> /tmp            0.81 s
$NCPMOUNT -> /tmp       12.3  s
idem onder Windows       7    s (handclocked)

En nu een realistische meting met 100 files van 1MB elk:
/tmp -> $HOME            10.14 s
/tmp -> $NCPMOUNT        91.72 s
$NCPMOUNT->$NCPMOUNT    245.36 s
idem onder Windows       25    s (handclocked)
$HOME -> $HOME           18.89 s
/tmp -> /tmp              0.23 s (cached!)
$HOME -> /tmp             9.31 s
$NCPMOUNT -> /tmp        27.63 s
idem onder Windows       15    s (handclocked)

Permissies:
-----------
Volgens de manpage van ncpmount kunnen permissies alleen per mount
worden geset. Dat geldt ook voor de 'executable'-flag. NFS support ze
wel.

Locking:
--------
Write locks met fcntl lijken geen invloed te hebben. NFS support ze wel.

Mvgr.
Jurjen

--
Jurjen Bokma <[log in to unmask]>