LWP Archives

October 2008

LWP@LIST.RUG.NL

From:
Jurjen Bokma <[log in to unmask]>
Reply To:
Date:
Thu, 23 Oct 2008 22:03:21 +0200
Ha Sietse,

da's op zich al een goed idee: de modules benoemen (voor zover te
identificeren). Tussen de distro's onderling verschilt niet zo veel dat
Ubuntu configureren nog net zo veel kost als RedHat als je die tweede
net gedaan hebt. Maar -zo uit de losse pols- wel zo veel dat je nog een
keer de helft van de tijd kwijt bent.
De RPM/Deb-dichotomie heeft toch ook wel diepgravende gevolgen (bijv.
voor de server waarop ze staan, de manier waarop ze gemaakt worden, de
commando's waarmee je ze installeert, de manier waarop met dependencies
omgegaan wordt, de pre- en post-installscripts (reden waarom Alien niet
zo goed werkt).
En een van onze eisen in het begin was een manier om al die LWP's in de
gaten te houden, a la SpaceWalk. Dat is tot nog toe de enige Open Source
tool die dit kan en voldoende voorgeconfigureerd is om niet eerst een
half jaar te besteden aan het configgen van je uitroltool. De structuur
van RPMs en in mindere mate RedHat zie je sterk terug in SpaceWalk.
Reden waarom ik niet zie hoe we dat voor Debs, en dus voor Ubuntu in
kunnen zetten.

Mvgr.
Jurjen