LWP Archives

September 2008

LWP@LIST.RUG.NL

From:
Heiko Noordhof <[log in to unmask]>
Reply To:
Lijst voor communicatie over Linux werkplek <[log in to unmask]>
Date:
Tue, 23 Sep 2008 16:01:13 +0200
Ronald Zwaagstra wrote:
> Hallo lijst,
>
> Tel er voor KI maar iets van 15% bij op.
>
> Het gebruik is natuurlijk een kwestie van afweging tussen voor- en
> nadelen van een centrale LWP en een eigen installatie die is wat je wil
> en nodig hebt.
>
> De voordelen van een centrale LWP zitten met name in het gebruik van de
> centrale ldap-gegevens voor het inloggen.
Het is de bedoeling dat de  centrale LWP-LDAP (alias 'LWAP') ook voor
een eigen installatie te gebruiken zal zijn. Wie er mee experimenteren
wil, zie:
http://lwp-wiki.hosting.rug.nl/index.php/Main_Page#Configuring_LWAP_clients

Note: Nog niet voor produktie:
- Voorlopig nog onaangekondigde downtime te verwachten voor wijzigingen.
- De LWAP is op dit moment gevuld met een snapshot van 9 juli van alleen
medewerker-accounts.
> Maar daar zit ook direct het
> nadeel aan gekoppeld dat je daarmee allerlei controle en fijnmazigheid
> in de toegangscontrole verliest.
Ja. Maar de fijnmazigheid valt zeker nog te vergroten en het is ook
zeker de bedoeling.
> Voor de andere aspecten zie ik geen
> duidelijke voordelen boven de eigen oplossing.
Verlichting van lokaal beheer zou, afhankelijk van de lokale situatie,
zo'n voordeel kunnen zijn IMO.
> Waar de LWP voordelen biedt op de eigen oplossing is dat met name op het
> punt van toegankelijkheid voor gaststudenten, waarbij het voordeel met
> name bij die studenten ligt en het verlies bij de beheerder die
> toegangscontrole verliest voor studenten die hij niet kent en die geen
> binding hebben met de opleiding waarvoor hij werkt. We hebben daar vorig
> jaar buitengewoon vervelende ervaringen mee gehad, en ik kies er dan nu
> ook voor om de rechten van gastgebruikers sterk in te perken.
Het is de bedoeling dat er via de LWAP mogelijkheden komen dergelijke
beperkingen te regelen. In hoeverre dat mogelijk is zal nog onderzocht
worden.

Groeten, Heiko