LWP Archives

September 2008

LWP@LIST.RUG.NL

From:
Ronald Zwaagstra <[log in to unmask]>
Reply To:
Lijst voor communicatie over Linux werkplek <[log in to unmask]>
Date:
Tue, 23 Sep 2008 12:40:08 +0200
Hallo lijst,

Tel er voor KI maar iets van 15% bij op.

Het gebruik is natuurlijk een kwestie van afweging tussen voor- en
nadelen van een centrale LWP en een eigen installatie die is wat je wil
en nodig hebt.

De voordelen van een centrale LWP zitten met name in het gebruik van de
centrale ldap-gegevens voor het inloggen. Maar daar zit ook direct het
nadeel aan gekoppeld dat je daarmee allerlei controle en fijnmazigheid
in de toegangscontrole verliest. Voor de andere aspecten zie ik geen
duidelijke voordelen boven de eigen oplossing.

Waar de LWP voordelen biedt op de eigen oplossing is dat met name op het
punt van toegankelijkheid voor gaststudenten, waarbij het voordeel met
name bij die studenten ligt en het verlies bij de beheerder die
toegangscontrole verliest voor studenten die hij niet kent en die geen
binding hebben met de opleiding waarvoor hij werkt. We hebben daar vorig
jaar buitengewoon vervelende ervaringen mee gehad, en ik kies er dan nu
ook voor om de rechten van gastgebruikers sterk in te perken.

Als er voordelen zitten aan de inzet van een LWP denk ik dat die met
name schuilen in het onderwijs waar een centrale inlog grote
roostertechnische voordelen zou bieden als niet alle afdelingen over hun
eigen faciliteiten zouden beschikken.

De beschreven voor- en nadelen van Centos en Ubuntu zijn volledig vanuit
beheersoogpunt, hoe zit dat met applicaties en desktopomgeving waar de
gebruiker mee te maken heeft?

Alles met elkaar zie ik geen duidelijke reden om over te stappen. Wel
zouden we binnen FWN kunnen kijken naar de mogelijkheid van
niet-opleidingsgebonden practicumzalen met dualboot-PC's.

Groeten,

Ronald