LWP Archives

January 2009

LWP@LIST.RUG.NL

From:
tiesinga <[log in to unmask]>
Reply To:
Lijst voor communicatie over Linux werkplek <[log in to unmask]>
Date:
Fri, 16 Jan 2009 23:30:34 +0100
Heren,

Ter informatie spacewalk 0.4 is uit.
Over de installatie van spacewalk kan ik nog wel wat zeggen. Ten slotte
heb dit al drie keer gedaan.
Het moeilijkste gedeelte is de installatie van de oracle database. De
rest van de installatie is goed te doen.
De enige pakketten die van niet "officiële sites" komen zijn openjdk en
sinds spacewalk 0.4 Cobbler. (heb ik oracle niet mee gerekend)
De rest komt van de spacewalk repository. Als mensen willen zien hoe
spacewalk moet worden geinstalleerd zie
https://fedorahosted.org/spacewalk/wiki/HowToInstall

Inmiddels hebben we  bij het  Kapteyn  Instituut   4 maand ervaring  met
spacewalk. Voor onze doeleinden werkt het goed en stabiel. We voorzien
op dit moment 107 workstations  32 bit, 8 workstation 64 bit en 3
servers van update's.
Alle zijn geïnstalleerd met Centos 5. Echter is spacewalk geschikt om
alle rpm based  distributie  te voorzien  van update's binnen de zelfde
organisatie (sinds 0.3) . Er  is zelfs  een poging gaande  om deb
packages onder te brengen  in  spacewalk. (
https://fedorahosted.org/spacewalk/wiki/Deb_support_in_spacewalk)

Over Landscape kan ik niet veel zeggen. Met dit product hebben we geen
ervaring. Echter als ik op de site kijk lijkt het erop dat het gebruik
van deze server geld gaat kosten en hierdoor waarschijnlijk alleen
gebruikt kan worden door Ubuntu (vendor locking). Dit was een van de
redenen om geen gebruik te maken van de Redhat satellite server.

Nog een paar interessante links
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/14334/
http://www.canonical.com/projects/landscape
http://www.redhat.com/spacewalk/

Ik zou Jurjen willen vragen om Appendix D. Choice of a maintenance
system nog eens te willen bekijken en aan te passen  aan de huidige
stand van zaken.

Daarnaast heb ik mijn twijfels over de costs.
De fte's die staan voor helpdesk en packaging software zijn  wat aan de
lage kant.
Ik denk dat er bij de helpdesk minstens 1 fte bij moet en bij de
packaging software nog eens 0,5 fte.
Daarnaast moet er rekening worden gehouden met aanloop/opstart kosten
(fte's)

Ik zal de hardware nog bestuderen die aangeschaft gaat worden.
Ik ben volgende week op maandag na de hele week beschikbaar.

Groeten,
Eite

Op merkingen die staan bij