LWP Archives

February 2007

LWP@LIST.RUG.NL

From:
Ronald Zwaagstra <[log in to unmask]>
Reply To:
Lijst voor communicatie over Linux werkplek <[log in to unmask]>
Date:
Mon, 19 Feb 2007 10:36:32 +0100
Stefan Suurmeijer wrote:
> L.s.,
>
> behoorlijk vertraagd door reorganisatie perikelen alsnog een concept
> functioneel ontwerp voor de LWP binnen de RUG. Ook voor het project zal
> de reorganisatie de nodige wijzigingen tot gevolg hebben. In de eerste
> plaats zal ik vanwege nieuwe werkzaamheden het projectleiderschap
> overdragen. Verder zal ook de projectgroep er vermoedelijk anders uit
> gaan zien dan oorspronkelijk beoogd. Het lijkt me verstandig zodra over
> dit alles wat meer duidelijkheid is nog een keer de koppen bij elkaar te
> steken om aan dit stuk het nodige te schaven.
> [...]

Hallo LWP-lijst,

Ik vind dit bericht redelijk cryptisch. Het is mij in ieder geval niet
duidelijk wat
de gevolgen van de reorganisatie voor het LWP-project zijn, noch hoe die
gevolgen
voortvloeien uit de reorganisatie. Het vertrek van Stefan is wel
duidelijk, maar de
veranderde samenstelling en de reden daarvoor blijft me onduidelijk. Ook
zie ik geen
duidelijke reden, behalve in een cynische bui, waarom we pas input
kunnen geven als
alles al in kannen en kruiken is. Kortom, ik wil graag wat meer
duidelijkheid over de
aangeduide veranderingen en de achtergrond daarvan.

Ik heb niet de indruk gehad iets te hebben kunnen bijdragen aan de
totstandkoming en
de inhoud van het huidige FO. Nou weet ik niet in hoeverre dat voor de
andere leden
op deze lijst anders ligt, maar ik dacht dat het LWP ons project moest
worden. In ieder
geval een van ons, namelijk ondergetekende, heeft sterk de indruk
volledig buitenspel
te staan. Het voornemen bij de aftrap was toch aanzienlijk anders.

Eigenlijk is het raar om te constateren dat juist een project voor een
Linux werkplek een
heel gesloten benadering heeft gekozen, waarbij 1 persoon de input
vanuit de gebruikers
verzamelt, verwerkt in een functioneel ontwerp, de opmerkingen van de
rest van de
deelnemers evalueert en verwerkt, en de samenstelling van de
projectgroep aanpast.
Vanuit de rest van de groep lijkt er weinig invloed en controle op het
project mogelijk.
Zowel voor het resultaat als het ontstaan van commitment aan het project
is dat ongunstig.
Het lijkt me daarom zowel principieel als praktisch wenselijk om dit
project toch wat
meer op een open source manier aan te pakken, we zijn er per slot van
rekening allemaal
van overtuigd dat dat goed werkt, anders werkten we niet met Linux.
Concreet zou ik
willen voorstellen om het FO in een wiki onder te brengen opdat we
allemaal een
zelfstandige bijdrage kunnen leveren zonder de filterende werking van
een projectleider,
en op een wat meer overzichtelijke manier een inhoudelijke discussie
kunnen aangaan
(uitgaand van de mogelijkheden die mediawiki biedt).

Met vriendelijk groet,

Ronald Zwaagstra