LWP Archives

October 2006

LWP@LIST.RUG.NL

From:
Ronald Zwaagstra <[log in to unmask]>
Reply To:
Lijst voor communicatie over Linux werkplek <[log in to unmask]>
Date:
Thu, 12 Oct 2006 15:28:00 +0200
Aangezien ik ook meeluister zou ik misschien net zo goed een opmerking
kunnen maken. Persoonlijk lijkt de discussie over de keuze voor een
distributie me enigszins prematuur. Eerst moeten onze klanten, de
onderwijs- en onderzoeksdirecteuren + leiders van onderzoeksprojecten,
maar eens met elkaar om tafel gaan zitten om te formuleren waarvoor zij
Linux gebruiken en wat voor eisen zij stellen aan een LWP. Met dat
pakket van eisen kunnen wij vervolgens aan de slag om tot een technische
  uitwerking te komen, waarbij de keuze van een distributie een van de
uitwerkingen is die moet aansluiten op de geuite klantenbehoefte.

Het lijkt me niet verstandig onze klanten randvoorwaarden te laten
stellen, omdat we er dan toe overgaan de techniek centraal te stellen.
Dat is een aanpak die we de afgelopen jaren wel vaker hebben gezien en
die niet altijd geleid heeft tot oplossingen waar de klanten dolgelukkig
mee zijn. Voorgaande zin is eufemistisch geformuleerd.

Mijn opmerking over het overleg tussen onze klanten is ook als zodanig
bedoelt. Zij hebben naar ik vermoed behoorlijk diverse redenen om voor
Linux te kiezen, waarbij ik dan weer betwijfel of de goede integratie
bij iemand spontaan opkomt. Als onze klanten niet met elkaar overleggen,
maar alleen met ons, bestaat het gevaar dat we kiezen voor een oplossing
waarmee de grootste groep wordt bedient en die de rest die er niet goed
mee uit de voeten kan wordt opgelegd. Ik heb in analogie hiermee nog wel
eens nachtmerries over het webplatformproject waarbij voor die aanpak
werd gekozen. Wat mij betreft moeten onze klanten na afloop van het
project het gevoel hebben er op vooruit gegaan te zijn, niet dat hun
weer iets is opgedrongen waar ze last van hebben.

Kortom, eerst de wensen van de klanten als groep op tafel, daarna een
technische uitwerking door ons.

Ronald