LWP Archives

October 2008

LWP@LIST.RUG.NL

From:
Sietse Achterop <[log in to unmask]>
Reply To:
Lijst voor communicatie over Linux werkplek <[log in to unmask]>
Date:
Thu, 23 Oct 2008 12:30:03 +0200
Jurjen Bokma wrote:
> Heren,
>
> ik werk aan het ProjectPlan voor de LWP, en ik kan wel wat kritiek
> gebruiken.
>
> Alles op 1 pagina: http://www.cs.rug.nl/~jurjen/LWP.html
> 1 Pagina per section: http://www.cs.rug.nl/~jurjen/LWP
> Op papier: http://www.cs.rug.nl/~jurjen/LWP.pdf (zelf afdrukken)

   Hoi Jurjen,

misschien wat laat, maar hier nog een reactie.

Wat ik mis is de scheiding tussen client en server.
Dit project heeft twee kanten:

  1 Het intergreren van een linux-client in de CIT infrastructuur.
    Het gaat lwp project is voor mij eigenlijk hier over.
    De afspraken over de protocollen die gebruikt worden, de implementatie
    aan de server kant.
    O ja, het CIT levert dan ook nog een client die hier op aangepast is,
    maar sommige local administrators kunnen zelf ook wel een paar /etc-files
    invullen. Maar deze LWP is niet waar het project over gaat.
    Ik zie ook 3 soorten van gebruik/klanten.
       1 gebruiken de LWP en laten beheer in handen van het CIT
       2 gebruiken de LWP maar beheren het helemaal zelf.
       3 gebruiken het document dat de interfaces beschrijf met de LWP-server-docs.
      ( De laatste groep zal als het CIT het goed doet klein zijn.
        Maar misschien wel belangijk voor het CIT om ze bij de les te houden. Dat
        zijn degenen die meehelpen om het modulair te houden! )

   2 Het ontwikkelen en maken van een collectie van packages tbv specifieke
     RuG applicaties.
     Dit is waar de astronomen m.n. aan denken bij het LWP project.
     Zij zijn denk ik de enigen. Bij het iwi is dacht ik nog nooit een eigen pakket
     gemaakt.
     En vanuit het CIT is dit lijkt me een minder belangijke kant van het project, toch?

Vanwege het 2-de deel heb je kennelijk gekozen voor rpm.
Daar kan ik inkomen.
Het verhaal dat alien niet een goed optie is, zie ik niet zo.
Ik zou ze uit willen dagen om te laten zien waar het probleem ligt. Ik denk dat de
problemen ook netjes op te lossen zijn, of zo specifiek dat het inbedden in de CIT-packages
niet echt helpt, behalve dan voor de astronomen zelf.
Maar rpm is prima. Ik wil me wel opwerpen als degenen die die packages test op debian/ubuntu,
als dat nodig is.

Ik denk dat bovenstaande scheiding beter moet laten zien. Het is modulairder en geeft inhoud
aan het feit dat het CIT niet iets wil forceren.
   (iets waar je iets te veel nadruk op legt in je stuk)

    Dat was het,
      succes ermee,
           Sietse