LWP Archives

October 2006

LWP@LIST.RUG.NL

From:
Stefan Suurmeijer <[log in to unmask]>
Reply To:
Lijst voor communicatie over Linux werkplek <[log in to unmask]>
Date:
Thu, 12 Oct 2006 15:06:05 +0200
Harm Paas wrote:

> Ok, we hebben wel een paar van deze gebruikers. We vragen ze wel even en
> maken een lijstje.

Graag. Van de overige faculteiten hoor ik ook graag wie benaderd kan
worden. Ik zal in elk geval gebruikerswensen gaan inventariseren en op
basis daarvan een concept ontwerp maken. Maar ik voorzie nog wel steeds
dat de lezers van deze lijst uiteindelijk moeten kiezen voor een
distributie. Zowel SuSE als Red Hat zullen ongetwijfeld kunnen voldoen
aan de wensen.
Misschien dat het uiteindelijk toch een gevoelskwestie wordt, als de
verschillen heel klein zijn.

> Ja, dat begrijp je goed. 6 (zes) minuten realtime vanaf een kale disk,
> je mag wel eens langskomen om te klokken :-)

Ik geloof je meteen. Dat is wel erg snel ;-)

> Uninstall begrijp ik even niet. We installeren alleen maar.

Oeps. Typo, ik bedoelde natuurlijk een unattended install ;-)

> Een rollback zoals in MS-Windows kennen we niet.
> We testen natuurlijk wel eerst gedegen op een testsysteem.
> Ons deployment systeem is voornamelijk gebaseerd op imaging. Daarnaast
> voert het een configuratie uit na het laden van de bundles en de
> gebruiker kan aan de slag.

Ok. Bovenstaande punt was dus: is er iets op tegen om zowel een image
als een unattended installatie te maken en op iedere plek de meest
logische variant te gebruiken? Betekent iets meer werk, maar dat kunnen
we mogelijk terugverdienen in flexibiliteit van installatie

> Prima !

> Dit is een afweging. Natuurlijk, elke server vergt extra beheer. Maar
> gebruikersgroepen kunnen allerlei redenen hebben om locale dataservers
> op te houden. Ze kunnen nuttige functies vervullen, ook qua stabiliteit
> en quality of service.
> LDAP replicatie bijvoorbeeld. Mijn perceptie van de QOS van de L:DAP
> server is trouwens anders. Ik kijk nu een jaar mee in een maillinglist
> ( itteam ) en ik heb heel veel ellende gezien die geweten werd aan de
> slechte QOS van de LDAP authenticatie server. Centrale SAN storage bleek
> [...]
Een probleem momenteel is de verwevenheid van werkplekken en ldap
authenticatie. We zitten elkaar kort gezegd in de weg. Dus wordt een
nieuw LDAP cluster en tree opgebouwd waarop straks alleen maar ldap
authenticatie plaatsvindt en dat geen (directe) relatie met
werkplek-login meer heeft.
Het is waar dat er het afgelopen jaar wat problemen zijn geweest, met
name hardware gerelateerd (vanochtend nog zal sommigen opgevallen zijn).
Maar met dat al is de uptime ruim boven 99,9 %, en zoals gezegd, ik
verwacht dat na verplaatsing van authenticatie naar het nieuwe cluster
het aantal problemen vrijwel tot nul gereduceerd zal worden.
Een voorbeeld: om problemen met het SAN te ondervangen wordt aan *beide*
SANs gekoppeld. Zelfs als een SAN helemaal down gaat zal dat dan geen
effect meer hebben op het authenticatie cluster (afgezien van wat
foutmeldingen in logs). Door het weghalen van de login connecties van
duizenden windows pc's zal de load op de machines fors teruglopen,
worden ze dus minder warm, dus minder kans op hardware fouten. Plus, we
hebben een vijftal nieuwe machines aangeschaft die ruim gedimensioneerd
zijn.

> [...]
> - Het probleem is tevoorschijn gekomen tijdens vergelijkende
>   performance metingen tussen een Novell en een NFS cient-server
>   datamodel.
> - Er dient een nader onderzoek gestart te worden naar de oorzaak
>   van deze performance verschillen.
> - De metingen geven een vertekend beeld ten nadele van de NFS
>   oplossing, daar aan de server zijde daarvan ook nog eens een ten
>   opzichte van het centrale SAN een simpele ( IDE ! ) RAID als
>   schijvenpakket staat (onze RAID haalt 40 MB/s r/w throughput
>   op het device, niet slecht, maar harder wil ook domweg niet vanwege

Remco heeft ook veel getest met ncpmount, en in zijn woorden, het
"zuigt." Dat kunnen we dus afschrijven lijkt me. Alternatieven zijn
toegang via Novell's proprietary oplossing (waarschijnlijk wat ze jou
hebben laten zien Jurjen) of via NFS.
Beide moeten getest worden, waarbij de voorkeur m.i. moet uitgaan naar
niet gebruiken van proprietary oplossingen waar vergelijkbare (of
hopelijk betere) oplossingen voorhanden zijn.

> [...]
> te stoppen nadat ze eenmaal zijn gestart: meestal draaien ze jaren, tot
> we ze vervangen moeten omdat ze uit het servicecontract lopen.
> Maar ze kosten geld, inderdaad.
> Die servers kunnen straks vrij simpele machines zijn: Het enige
> wezenlijke wat ze moeten doen is wat administratie regelen, o.a. t.a.v.
> LDAP replicatie en wat file i/o handling. Er zijn hier nogal wat
> twijfels over de performance van datatransporten van grote groepen Linux
> clients over het netwerk naar een centrale storage. Afzonderlijke
> datalijnen via f.o. kanalen naar de SAN kan dat m.i. ondervangen.

Ok, maar dan begrijp ik dat het je meer om I/O performance gaat dan om
authenticatie?

> Ik sluit me daarbij aan.

Staat genoteerd.

vrgr