From:
Marco Langbroek <[log in to unmask]>
Reply To:
Date:
Tue, 10 Sep 2013 12:08:27 +0200
U ontvangt deze mail als abonnee. Zie voor wijzigen of opzeggen abonnement http://www.astro.rug.nl/~nvws/asmetlst.htm
---

Op 10-9-2013 11:41, Casper ter Kuile (iPhone5) schreef:

> Hoi Marco e.a.
>
> En als je onderaan dat stukje "onzin" kijkt zie je dat de bron "Universe today"
> is en daar staat mijns insziens een correct verhaal. Bamberga nadert te Aarde op
> 13 september tot op 0.81 AE.
> Een echt "gevaar" lijkt dit uit de kluiten gewassen rotsblok dan ook niet op te
> leveren :-)
>
> Met veilige groet,
>
> Casper.

Het Engelstalige stuk van David Dickinson in Universe Today is inderdaad een
stuk genuanceerder, vooral in het tweede deel, en daarmee meer correct.

In de Nederlandstalige, sterk gecondenseerde overname door astroblog.nl en de
daar weer vermoedelijk op gebaseerde overname van b.v. spacepage.be (en verdere
verspreiding van deze links op diverse facebook pagina's) is de overdrijving er
in geslopen door het over "in de buurt van de aarde" en zelfs "scheert langs de
aarde" te hebben, met in het spacepage.be verhaal ook suggestieve plaatjes van
een rotsblok dicht bij de aarde er bij. Terwijl dit toch helemaal niet aan de
orde is in dit geval.

De auteur van het spacepage.be stukje vind overigens dat hij e.e.a. nuanceert in
zijn schrijfsel (ik had er op gereageerd op de astroforum Facebook pagina, waar
de link naar het artikel was gepost). Ik ben het daar niet mee eens, kijk enkel
eens naar de kop van het stukje bijvoorbeeld ("Planetoïde 324 Bamberga scheert
op 13 september langs de Aarde") en de illustratie er onder, die de lading van
wat er werkelijk aan de hand is toch totaal niet dekken.

- Marco