From:
Guus Gilein <[log in to unmask]>
Reply To:
Guus Gilein <[log in to unmask]>
Date:
Wed, 9 May 2007 11:38:30 +0200
Ik heb van Georg Comello gehoord (en ook gelezen in het bericht van Gauke
Kuipers) dat de laatste amateurbijeenkomst in Roden nogal teleurstellend
bezocht werd. Het is een trend van de laatste jaren en dat is natuurlijk
erg jammer. Hoewel ikzelf ook schuldig ben aan de lage bijeenkomst, tijdens
Roden ben ik steeds of met vakantie, of ik heb zoals dit jaar al andere
verplichtingen, heb ik wel nagedacht over de reden van de steeds meer
teruglopende belangstelling.

Ik vrees dat dit met de tijdgeest te maken heeft. Degenen die de
amateurdagen bezochten waren volgens mij de aktieve werkgroepleden. En die
sterven langzaam maar zeker uit.
Als je vroeger wat meer wilde weten, dan sloot je je denk ik vanzelf wel aan
bij een werkgroep of NVWS-afdeling. En wilde je contact met anderen, dan
moest je wel naar een bijeenkomst toe.

Door de opkomst van Internet is dat allemaal veranderd. Er zijn nog genoeg
belangstellenden, kijk maar eens bij het gekakel op www.astroforum.nl. Maar
als iemand bijvoorbeeld kometen leuk vindt, dan vind hij/zij alle info al op
de diverse sites.
En belangstelling voor het maken van schattingen is er bijna niet meer.
Iedereen koopt liever een webcammetje en gaat het honderdduizendste plaatje
van de ringen van Saturnus maken.
En degenen die nog wel visueel aktief zijn kijken liever enkel naar
deepsky-objecten, of als ze al een komeet waarnemen, dan is het zien zelf al
voldoende voor ze, de behoefte om een goede helderheidsschatting te maken
ontbreekt geheel.

Ik denk dat de huidige amateurbijeenkomsten te "stoffig" overkomen op de
diverse amateurs. Enkel een bijeenkomst voor een paar bejaarde heren.
Misschien zou het programma wat meer moeten aanspreken voor de diverse
jongere geinteresseerden en beginners. En misschien zou er ook wat actiever
geadverteerd moeten worden. Niet enkel een aankondiging in Zenit plus een
mailing naar de bekende namen, maar ook aktief op de diverse iscussieforums
de dag aanprijzen.
Als er eenmaal een paar op het forum zeggen dat ze gaan, dan volgt de rest
vanzelf. Het zijn net kuddedieren!

Voor de deepskydag was bijvoorbeeld animo genoeg, en ook naar de ATT-dag in
Essen gaan zat belangstellenden. De instrumentendag trok volgens mij genoeg
bekijks, om over de astrofotografiedag maar niet te spreken. Het kan dus
wel. Ik denk dat er gewoon meer rekening houden moet worden met de
gewijzigde interesses, en als er dan meer publiek komt, dan krijg je
vanzelf meer leden in de diverse werkgroepen, als die zichzelf op zo'n dag
aktief aanprijzen.

Het zou toch zonde zijn als deze dagen langzaam als een kaars uitdoven.
Sommige zaken heb ik hierboven misschien wat overdreven weergegeven, maar
ik hoop hiermee wat discussies op gang te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Guus Gilein