ASTRO-EN-METEO Archives

Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde.

ASTRO-EN-METEO@LIST.RUG.NL

From:
Georg Comello <[log in to unmask]>
Reply To:
Date:
Fri, 30 Mar 2007 14:03:15 +0200
Op de avond van 28 Maart 2007 nam ik de snelbewegende "aardscheerder"
2006VV2
waar. Dit object bevond zich in een gunstige positie niet ver van de
ster 20 Cam. Ik was
op deze planetoide geattendeerd door Reinder Bouma, die mij ook de
benodigde posities
verstrekte. In de 30.5-cm SC was bij 200x de beweging van deze
planetoide al na enkele
minuten te constateren, vooral toen ze op een gegeven moment op een lijn
stond met twee
veldsterren. De helderheid van het object werd door mij geschat op 12.3,
dat was op 21h17m UT.
Als vergelijkingssterren dienden 119 en 125 van de veranderlijke Z Cam
(AAVSO d-kaart).
Het was een leuke ervaring, om dit snelbewgende object zich tussen de
sterren te zien
verplaatsen.

Georg Comello