From:
Marco Langbroek <[log in to unmask]>
Reply To:
Date:
Thu, 31 Jan 2013 10:37:17 +0100
U ontvangt deze mail als abonnee. Zie voor wijzigen of opzeggen abonnement http://www.astro.rug.nl/~nvws/asmetlst.htm
---

Op 31-1-2013 0:39, Jan Allerd de Boer schreef:
> Helderheidsverloop zal hier iets van magnitude 7.8 tot 10.1 zijn. Wegens de
> beweging ga ik het maar eens met een veldkijker proberen.
>
> Geef je plaats aan in http://www.heavens-above.com/ om  het spoor op jouw
> nachthemel te krijgen.
>
> Met vriendelijke groet,
> Jan de Boer

Met betrekking tot deze aardscheerder, nog een tip/waarschuwing:

Vertrouw niet op eigen planetariumsoftware: negen van de tien zullen een foute
positie voorspellen. Carte du Ciel en C2A bijvoorbeeld geven onjuiste posities
met een afwijking van tientallen graden.

Het probleem met de meeste planetarium software is dat de efemeride-routines
niet bedoeld zijn voor dit soort dichte naderingen, en daarom geen rekening
houden met verstoringen door het zwaartekrachtveld van aarde en maan. Die spelen
in het geval van 2012 DA14 echter een nadrukkelijke rol: de baan van de
planetoide zal onder invloed van de dichte nadering tot de aarde dan ook
aanmerkelijk veranderen.

Er zijn uitzonderingen. De nieuwste versie van Guide houdt als het goed is wél
rekening met de aantrekkingskracht van de aarde.

Daarnaast zijn goede bronnen van efemeriden:

- de MPC website  ( http://www.minorplanetcenter.net/iau/MPEph/MPEph.html )
- NASA JPL Horizons    ( http://ssd.jpl.nasa.gov/?horizons )

De link van Jan boven geeft vermoedelijk eveneens juiste posities.

Bij zo'n dichte nadering speelt ook parallax een duidelijke rol. Zorg dus dat de
efemeriden betrekking hebben op de geografische coordinaten van uw waarneemplaats.

vr. groet,

- Marco Langbroek

----
Dr Marco (183294) Langbroek