From:
Robert Wielinga <[log in to unmask]>
Reply To:
Robert Wielinga <[log in to unmask]>
Date:
Thu, 8 Mar 2007 23:22:12 +0100
Het was een mooie, vrij donkere eclips met enkele wolkenvelden die het
soms spannend maakten. Enkele van de foto's die ik maakte van kort voor
tot kort na de totaliteit kun je zien op:
http://home.wanadoo.nl/robert.wielinga/astro/maaneclips2007/maaneclips.htm
De kleuren op de kort belichte opnamen benaderen het beste de werkelijke
kleuren, die liepen van donker roestig rood, naar grijs-blauw. In
tegenstelling tot eerde verduisteringen was er bijvoorbeeld nauwelijks
een oranje of geelachtige kleur waarneembaar, het was vooral donker dof
rood.
Op mijn site staan ook twee foto's (één van een collega docent uit Finland)
die duidelijk de parallax van de maan laten zien. Nu moet er nog wel aan
gerekend worden!
Het was moeilijk echt scherpe foto's te maken met zoveel bezoekers die
door de kijker wilden kijken. Sonnenborgh - museum & sterrenwacht
ontving maarliefst 500 op de avond van de eclips en ca. 100 op
vrijdagavond.

groet, Robert

--
Robert Wielinga