Date:
Wed, 28 Nov 2007 13:51:04 +0100
Daglichtwaarneming Jupiter met het blote oog

Op 10 November 2007 gingen wij (mijn Deense vriendin en ik) per bus
van Santiago de Chile naar Mendoza in Argentina, dwars door de Andes.
Wij stopten op de Paso de Cumbre die op ruim 3000m ligt bij een skihotel,
en terwijl de overige leden van het reisgezelschap het majestueuze
besneeuwde landschap met bergtoppen tot bijna 7000m bewonderde speurde
ik de hemel ten oosten van de zon af en zag tot mijn verbazing een "ster"
op ongeveer 30 graden hiervan. Venus kon het niet zijn, maar welke ster of
planeet dan wel? De zichtbaarheid van het object was minder gemakkelijk
dan die van Venus vorig jaar vanuit de Turkse sterrenwacht bij Antalya.
Maar Venus kon het nu niet zijn, die stond ten Westen van de zon.
Thuisgekomen kon ik met Guide8 vaststellen, dat Jupiter met een
magnitude van -1.8 als enige kandidaat in aanmerking kwam. De
omstandigheden waren bijzonder goed : een diepblauwe hemel op ruim 3000m
hoogte en de zon achter de dakrand van het hotel. Graag hoorde ik, of
iemand eerder een daglichtwaarneming met het blote oog van Jupiter heeft
gedaan.

Georg Comello